2023 Menu
36 Kongerigets Tegn 19
Uge 36, 2023
af Rick Joyner

I sidste uge begyndte vi at tage fat på, hvordan vi kunne vurdere kirkelige legemer for deres åndelige tilstand. Dette er nødvendigt for at modnes, som vi burde. Det skal vi dog gøres sammen med Helligånden og ikke med en kritisk, dømmende holdning, som kan være mere destruktiv end konstruktiv. Husk på, at vi evaluerer Herrens udførelse. Når vi kritiserer og dømmer Herrens legeme, kritiserer og dømmer vi hans værk.

Han er den, der bygger sin kirke. Selvom hans arbejde kan være perfekt, har han ikke perfekte materialer eller mennesker at arbejde med. Han har heller ikke fuldkomne håndværkere – apostle, profeter, evangelister, præster og lærere, som han har givet til at udruste legemet til at udføre tjenestens arbejde. De skal også modnes i deres tjenester. Selv de største apostle begynder som umodne apostle og skal modnes i deres tjeneste som alle andre.

Denne modenhedsfaktor gælder for alt. Ligesom en ny baby ikke ser ud, som den vil, når den bliver voksen, gør en ny kirke det heller ikke. Så mens en to-årig med ble har det fint, kan en fjorten-årig med ble være et problem. En moden fire-årig er stadig fire år gammel. En gruppe af troende, som enhver organisation, gennemgår faser af modenhed, ligesom mennesker. Vi skal ikke forvente, at en ung kirke er lige så moden som en ældre, mere etableret kirke. De, der er på rette vej, burde dog gøre bemærkelsesværdige fremskridt.

Herren dømmer med langt mere nåde og barmhjertighed og er langt mere tålmodig, end vi gør. Dette betyder ikke, at han går på kompromis med sine standarder, men snarere etablerer en atmosfære af balance mellem tolerance og disciplin. Han giver folk plads til at begå fejl uden at fordømme dem, så de kan modnes på en måde, der frembringer indre styrke og forandring.

Så tolerant og tålmodig som Herren er, er åndelig umodenhed en af kirkernes største udfordringer i vor tid. Selv nogle af de ældste, mest etablerede kirker er fyldt med åndelige babyer i Kristus. Mennesker, der har tjent Herren i mange år, bærer stadig åndelige bleer. Herren sagde: "Ve dem, der ammer spædbørn" (se Matt 24:19) i disse tider, eller vi kan sige: "Ve dem, der holder deres menigheder i umodenhed."

En nylig undersøgelse blev offentliggjort for at sammenligne modenhedsalderen for amerikanere, der kunne forsørge sig selv og leve på egen hånd. I midten af det tyvende århundrede var den alder nitten; i dag er den over fyrre! Kunne dette også reflektere over mangel på modenhed i Kristi legeme? Det er klart, at modenhed og alder ikke er det samme.

Hvis denne langsomme modenhed er et problem i vores kirkelige legemer, hvad kan vi så gøre for at ændre dette? Der er skrevet mange bøger om dette. Har vi læst dem? De kan være nyttige. Det ville være klogt at begynde med bøger af forfattere, der har set og båret frugt i dette. Hvis det er muligt, besøg deres menigheder og lær, hvad de har gjort. Et almindeligt princip blandt menigheder, der modnes, er, at de gør modning til et grundlæggende ansvar for alle kristne, og modning i Kristus er æret i kirke kulturen.

Hvis vi ikke kan finde en kirke, der er moden efter vores smag, kan dette være en fantastisk mulighed for at vokse i det, vi er kaldet til at være, ved at hjælpe andre gennem modningsprocessen. Herved kan vi etablere og opleve koinonia - fællesskab med Herren og med andre på en særlig måde. Hvis vi modnes foran andre, vi er kaldet til at blive forbundet med, bør vi se dette som en mulighed for at vokse i vores gaver og tjenester ved at hjælpe andre.

For at gøre det kræver det selvfølgelig en leder, der tillader dette. En umoden leder kan blive skræmt af mennesker, der begynder at fungere i deres gaver og tjenester. I stedet for at afvise disse ledere, bør vi overveje, hvordan vi kan skabe tillid til dem, så de vil tillade og i sidste ende fremme dette. Det Nye Testamentes ledelse og tjenester er teams, ikke enkeltpersoner. Derfor er teambuilding en grundlæggende gave til begge i Kristi legeme.

Sand tjeneste samler ikke blot levende sten, men bygger dem sammen til et tempel for Herren (se 1 Peter 2:5). En grundlæggende vurdering for en menighed er således: Er folket knyttet sammen i et koinonia - fællesskab og fungerer effektivt i de gaver og tjenester, Herren har givet for at bygge og modne sin kirke i ham?

Ugens Ord 3
OP